2017. augusztus 11., péntek

Feladat, játék - gondolattérképpel

Gondolattérképet lehet készíteni és készíttetni.  De lehet úgyis használni őket, ha félkészen vannak.

Mire is gondolok? Pl arra, hogy elkészített gondolattérképünkön töröljünk néhány mezőt. Vigyázat: egyes szerkesztők nem engednek üres "buborékot", de amúgy is célszerű beszámozni vagy jellel ellátni! Ahogy pl. a képen is látható. Innen tetszés szerint (azaz a diákjaink képességeitől függően) tovább variálhatunk: saját kútfőből kell rájönniük, vagy adunk segítséget (akár többet is, hogy válogassák ki a helyeseket). Használhatjuk órai feladatnak, házi feladatnak, sőt, akár dolgozat kérdésnek is. E feladat végsőkig vivése az, amikor egy üres ábrát adunk, s mellékeljük a kulcsszavakat. Ezt azonban leginkább csak tanulási képességek fejlesztésénél ajánlom, ott is egyéninél.
Viszont ez a feladat hasznosítható azért. Csak ne adjunk hozzá meg az ábrát, annak elkészítését bízzuk a tanulókra. A legtöbb program ment szövegfájlba, vagy akár meg is jeleníti a térképbe beírt szavainkat. Itt megint több lehetőségünk van. A szavakat bekezdésszerűen adjuk át, utalva arra, hol lehetnek elágazások, vagy épp abc sorrendbe, tehát összekeverve. Természetesen járható az az út is, hogy a kulcsszavakat az órán együtt vesszük át, s ezekből kell elkészíteniük a térképet.
Kiadható feladatként az is, egyes ágakat (szinteket) bontsanak tovább, itt pl. a gazdasági központ, világváros részt. Hogy ez órán, vagy otthon, egyéni vagy csoportos feladat, már a helyzettől függ.
Térképünk jellegétől függ, hogy kiadható-e a következő feladat: az egyes kulcsszavakhoz keressenek képeket és/vagy linkeket. Én úgy adnám a feladatot, hogy indokolják is, miért azt a képet/hivatkozást választották.
A gondolattérkép is alkalmas a hibakeresés gyakorlására, ha pár elemet nem helyesen írunk be (pl. Csepelt írunk Pest helyett, 1873 helyett 1867, stb.)
Befejezésül még egy tanács. Ha gondolattérkép elkészítését várjuk a tanulóktól otthoni feladatként, győződjünk meg arról, hogy az adott témában, mi van már fenn a világhálón. Ha sok, akkor inkább ne is adjuk ki! Ha kevés, akkor már kiadható, de nem árt javításkor ránézni a netre, van-e hasonlóság.
Van egyfajta 22-es csapdája annak, hogy sok minden készítünk, s osztunk meg, a tanulók meg sok esetben nem tudnak ellenállni a tálcán kínált megoldásnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése